to nie tylko prestiż, ale także niższe koszty utrzymania z tytułu polisy OC i tylko jedno badanie techniczne.
Mój znajomy ma pięknego Fiata 125. Pamiątka po rodzicach, dopieszczony, lśniący, trochę może nie przystający do naszych czasów, ale niego bezcenny. Znajomy ten chcąc utrzymać go w jak najlepszej kondycji, głównie ze względów sentymentalnych, bierze go czasem na przejażdżkę, która nota bene słono go kosztuje, musi przecież normalnie jak każdy użytkownik drogi opłacać OC. Poradziłem mu „Zrób sobie zabytek” Ale zacznijmy od początku…
Pojazd zabytkowy to pojazd określony ustawą prawa o ruchu drogowym
W myśl tej ustawy, pojazdem zabytkowym jest pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Taki pojazd powinien spełniać aspekty historyczne, naukowe i artystyczne oraz stanowić wkład w rozwój motoryzacji. Dobrze byłoby udowodnić, że zachowanie opisywanego egzemplarza lew interesie społecznym, zgodnie z zapisami w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Przepisy przepisami, ale co z praktyką? A więc pojazd zabytkowy powinien:
- mieć co najmniej 30 lat,
- być nieprodukowany (w modelu) od lat 15,
- posiadać minimum 75 % zachowanych oryginalnych części (w tym główne podzespoły)
Co ważne pojazd może zostać zarejestrowany jako zabytkowy nawet przed upływem kryterium 30 lat z uwagi na swoje unikalne rozwiązania lub gdy jest związany z ważnymi wydarzeniami historycznymi lub osobistościami publicznymi.
W tym celu wykonujemy tzw. „białą kartę” niezbędną do wpisu pojazdu do ewidencji ruchomych zabytków techniki Narodowego Instytutu Dziedzictwa w Warszawie oraz wypełniamy wniosek o przeprowadzenie badania zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi, stanowiącego podstawę do „dożywotniego” przeglądu na okręgowej stacji kontroli pojazdów.
Ważne: jeżeli nie posiadacz dowodu rejestracyjnego, ale masz akt własności pojazdu to jedyną drogą na zarejestrowanie pojazdu jest wpis do ewidencji zabytków u Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, przy jednoczesnym spełnieniu powyższych kryteriów.
Pamiętaj, że pojazd zabytkowy i kolekcjonerski jest zwolniony z opłat akcyzowych podczas importu indywidualnego?
Jak to zrobić? Wykonujemy opinię określającą stan techniczny, stopień oryginalności oraz wkład historyczny w rozwój motoryzacji dla potrzeby Urzędu Celnego, które stanowią podstawę do określenia pojazdu jako zabytkowy i kolekcjonerski, zgodnie z Wspólną Taryfą Celną. Podstawą do wykonania niniejszej opinii jest wiek pojazdu min. 30 lat, zachowanie w stopniu oryginalnym w tym główne podzespoły oraz fakt znacznej wartości kolekcjonerskiej. Wówczas pojazd jest zwolniony z opłat akcyzowych.
W przypadku indywidualnego zakupu z poza terenu UE do opłat skarbowych należy VAT w wysokości 8% od wartości pojazdu. Opłaty akcyzowe i celne nie obowiązują takich pojazdów.
Dlaczego warto?
Pojazdy uznane za unikatowe zgodnie z ogólnymi przepisami o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych może mieć niższe opłaty OC. nie ma również obowiązku posiadania ciągłości OC w przypadku, gdy remontujesz swój pojazd i nie poruszasz się po drogach publicznych.
Powyższe opinie wykonuje certyfikowany rzeczoznawca samochodowy, wpisany na listę Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz
wpisany na listę ekspertów ds. pojazdów zabytkowych Krajowego Porozumienia Stowarzyszeń Rzeczoznawców Samochodowych.